dilluns, 30 de març del 2015

Lliure moviment

Versión en español tras la línea de puntos 



Hola!

Com molts sabeu, el petit explorador està aprenent a caminar, així que avui aprofitaré la ben entesa per parlar-vos del concepte de lliure moviment, promogut per la pediatra Emmi Pikler.

El concepte de lliure moviment parteix de la base que el desenvolupament psicomotriu d'un nadó és espontani i, afegeixo de pròpia collita, que aquest ve determinat per la seva càrrega genètica (inherent a l'espècie humana), i és promogut per l'ambient en el qual es desenvolupa. Per aquest motiu, podem determinar que, tot nadó sa, caminarà tard o d'hora i, si afavorim un ambient ampli que permeti el moviment sense límits ni perills, serà un desenvolupament motor adequat. Per aquest motiu és important adaptar l'espai.

És important no avançar-se en el desenvolupament, forçant que el nadó faci moviments o adquireixi postures que no li són pròpies com seure'l, o agafar-lo de les mans per caminar, ja que en estar en una posició a la qual no ha pogut arribar de manera autònoma, estem forçant els seus músculs, i dependrà de l'adult per poder canviar de posició, i estarem fomentant la seva dependència en l'adult, i frenant el seu desenvolupament, podent interferir fins i tot en què es perdin etapes intermèdies que són molt importants per la seva configuració muscular i propioceptiva.

I doncs, l'adult què ha de fer?




Deixar al nadó boca amunt en un espai segur, i observar sense interferir.



                                       

I des d'aquesta postura el nadó es descobrirà els peus, descobrirà la lateralitat, intentarà dissociar les cintures pèlvica i escapular i intentarà voltejar-se cap a un dels costats. Quan ho aconsegueixi, aixecarà el cap per veure el seu entorn des de la nova perspectiva d'estar panxa a terra.

                                       

En els dies següents seguirà intentant girar una i una altra vegada fins que adquireixi soltura. Cada cop estarà més còmode de boca terrosa, la musculatura del coll s'anirà enfortint, igual que la de l'esquena i abdomen. A poc a poc anirà desenganxant el tronc de terra, la panxa... i intentarà avançar, reptant, arrossegant-se, fins a arribar allà on ell vol.

                                       


A posteriori, comencen a passar el pes als genolls i a intentar gatejar, tot i que la dissociació de cintures encara els hi costa.


Un dia descobreixen que deixant caure el pes enrere poden seure, i de nou els canvia la perspectiva del món que els envolta. S'aventuren a deixar-se anar d'una mà i així manipular objectes. D'aquí poden tornar a la postura de gateig.
És un entrenament constant, de tonificació de la musculatura i de la propiocepció, per això és molt interessant tenir un mirall per reforçar l'auto coneixement, i alguns elements que promoguin el gateig com la bola Pikler o el rodari. 



                                                        

Després d'uns mesos practicant el gateig, el petit explorador, va començar a posar-se dempeus agafant-se dels mobles, i va passar dies i dies practicant baixar el seu centre de gravetat el més a baix possible per deixar-se caure de cul. Quan va tenir aquesta tècnica interioritzada es va aventurar a fer algunes passes agafat allà on podia. Feia unes passes, es deixava caure, i altre cop amunt, i com que va anar adquirint confiança en si mateix, de seguida es va atrevir a deixar-se anar de les dues mans, aguantava l'equilibri tres segons, i plof, altre cop a terra. I així una i una altra vegada, fins que els tres segons van passar a ser sis, i després ja aconseguia avançar un peu sense caure, i agafat als mobles ja podia desplaçar-se uns quants metres. I dia, rere dia va ser capaç de caminar sol!


                                             


El que he après d'aquest concepte és que som els adults els que impedim i infonem pors que frenen el desenvolupament autònom amb el qual naixem programats. Pikler va observar que els nens que aprenien els nous moviments per si mateixos, tenien millor equilibri, major coordinació, major seguretat en les seves activitats, de manera que eren menys propensos a patir accidents i vivien més a fons el procés d'aprenentatge, i tenien major seguretat en si mateixos.


El nen, elabora una confiança en si mateix que el permet créixer i desenvolupar-se harmoniosament. Ell no té por de caure, perquè ja s'ha entrenat a caure i sap com fer-ho. Abans de caminar ha après a caure!

Per  acabar us deixo un video que reflecteix el moviment lliure.





Si voleu més informació, podeu visitar la pàgina Piklerloczy o consultar el llibre Moverse en libertad .

Us animo a que practiqueu el lliure moviment, vereu com quan donem llibertat als nostres peques, ens sorprenen gratament de les seves capacitats.
M'encataria llegir les vostres experiències als comentaris.

Fins al pròxim post!!

                          ----------------------------------------------------------------------------

Libre movimiento

¡Hola!

Como muchos sabéis, el pequeño explorador está aprendiendo a caminar, así que hoy aprovecharé para hablaros del concepto de libre movimiento, promovido por la pediatra Emmi Pikler.

El concepto de libre movimiento parte de la base que el desarrollo psicomotriz de un bebé es espontáneo y, añado, viene determinado por su carga genética (inherente a la especie humana) , y es promovido por el ambiente en el cual se desarrolla. Por este motivo, podemos determinar que, todo bebé sano caminará tarde o temprano y, si favorecemos un ambiente amplio que permita el movimiento sin límites ni peligros, será un desarrollo motor adecuado. Por este motivo es importante adaptar el espacio.

Es importante no adelantarse en el desarrollo, forzando que el bebé realice movimientos o adquiera posturas que no le son propias, como sentarlo, o cogerlo de las manos para caminar, ya que al estar en una posición en la que no ha podido llegar de forma autónoma, estamos forzando sus músculos, y dependerá del adulto para poder cambiar de posición, fomentando así su dependencia en el adulto, y frenando su desarrollo, pudiendo incluso interferir en la pérdida de etapas intermedias, que son muy importantes para su configuración muscular y propioceptiva. 

Y así ¿el adulto qué tiene que hacer? Tiene que dejar al bebé boca arriba, en un espacio seguro, y observar, sin interferir.




Y des de esta postura, el bebé descubrirá sus pies, descubrirá la lateralidad, intentará disociar sus cinturas pelvica y escapular para conseguir voltearse hacia un lado. Cuando lo consiga, levantará la cabeza para ver el entorno des de la nueva perspectiva de estar boca abajo.


                                       


En los siguientes días, sguirá intentando girar una y otra vez, hasta que adquiera soltura. Cada vez estará más cómodo boca abajo, la musculatura de su cuelo irá fortaleciéndose, igual que la de su espalda y abdomen. Poco a poco irá despegando su cuerpo del suelo, su barriga ... y intentará avanzar reptando, arrastrándose, hasta llegar donde se proponga. 




A posteriori, empiezan a pasar el peso a las rodillas y a intentar gatear, aunque la disociación de cinturas aun les cuesta. 

Un día descubren que dejando caer el peso hacia atrás pueden sentarse, y de nuevo les cambia la perspectiva del mundo que les rodea. Se aventuran a dejarse ir de una mano y así manipular objetos. Des de aquí pueden volver sin problema a la posición de gateo. 

Es un entrenamiento constante de tonificación de la musculatura y de la  propiocepción, por eso es muy interesante tener un espejo para reforzar el auto conocimiento, y algunos elementos que promuevan el gateo, como la bola Pikler, o el rodari. 



Tras unos meses practicando el gateo, el pequeño explorador empezó a ponerse de pie agarrándose de los muebles, y pasó días y días agachándose para bajar su centro de gravedad lo más abajo posible, para dejarse caer de culo.
Cuando tuvo esta técnica interiorizada, se aventuró a hacer algunos pasos cogiéndose donde pudiese. Hacía unos pasos, se dejaba caer, y otra vez arriba, y como fue ganando confianza en sí mismo, en seguida de atrevió a soltarse de las dos manos, aguantaba el equilibrio tres segundos, y plof, otra vez al suelo. Y así una y otra vez, hasta que los tres segundos pasaron a ser seis, y después ya conseguía avanzar un pie sin caerse, y cogido a los muebles ya podía desplazarse unos cuantos metros. ¡Y día tras día de práctica llegó el momento en que fue capaz de caminar solo!



Lo que he aprendido de este concepto es que somos los adultos los que impedimos e infundamos miedos que frenan el desarrollo autónomo con el que nacemos programados. Pikler observó como los niños que aprendían nuevos movimientos por sí solos tenían mejor equilibrio, mayor coordinación, mayor seguridad en sus actividades, de manera que eran menos propensos a sufrir accidentes, y vivían más a fondo el proceso de aprendizaje, y adquirían mayor seguridad en sí mismos.  

El niño elabora una confianza en sí mismo que le permite crecer y desarrollarse armoniosamente. Él no tiene miedo a caer, porque ya se ha entrenado a caer y sabe cómo hacerlo. ¡ Antes de caminar ha aprendido a caer!

Para acabar, os dejo un vídeo que refleja el movimiento libre. 



Si  queréis más información podéis visitar la página Piklerloczy o consultar el libro Moverse en libertad . 

Os animo a que practiquéis el libre movimiento, veréis como cuando damos libertad a nuestros peques, nos sorprendemos gratamente de sus capacidades. Me encantará leer vuestras experiencias en los comentarios. 

¡ Hasta el próximo post ! 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada